Thuis in Pune - Reisverslag uit Poona, India van Yvette Nijboer - WaarBenJij.nu Thuis in Pune - Reisverslag uit Poona, India van Yvette Nijboer - WaarBenJij.nu

Thuis in Pune

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

09 Oktober 2009 | India, Poona

Hoi lieve allemaal,

Het is al weer even geleden dat ik op mn weblog heb geschreven, maar ja ik maak nu minder mee omdat ik niet meer rondreis. En nu ik internet heb voelt het minder ver weg en heb ik veel verhalen al aan mensen vertelt.
Inmiddels zijn we druk bezig met ons onderzoek, we hebben door 7 kinderen onze vragenlijst laten invullen. Zo konden we kijken waar nog problemen zaten. Na het invullen was er tijd voor wat vragen over Nederland, en ging 1 van de jongens voor ons op de tabla spelen (Indiase trommels), zijn zusje van 7 kon niet achterblijven en ging voor ons een Hindi liedje zingen.
Na deze optredens konden we weer terug naar ons huisje. Ja, ja inmiddels is het al echt een thuis geworden. We zijn van alle luxe voorzien: een tv met o.a. twee filmkanalen, nieuwszenders en een stuk of 50 andere zenders; internet verbinding alhoewel er maar 1 tegelijkertijd kan internetten; een broodrooster, want ons brood is klein, slap en niet echt bruin; een koelkast en diepvries en zelfs een blender. En ook belangrijk om je thuis te voelen: genoeg leuke mensen hier om gezellige dingen mee te doen. Het leuke van India is dat je bijna geen agenda nodig hebt .. en laat ik die nu net niet hebben :). Mensen kunnen bijna altijd als je ze vraagt voor een avondje uit. Zelfs als die iemand 3 telefoons bij zich heeft die ongeveer constant afgaan . Dan nog wordt spontaan een avondje of een middag vrij gemaakt/genomen. Toch even anders dan NL, waar je dagen, nee bij sommige mensen zelfs maanden ;) van te voren een datum moet bespreken!
Inmiddels heb ik ook mijn 1e bollywoodfilm in de bios gezien ..2x zelfs! Maandag (21e sept) had ik afgespoken om woensdag nr de film te gaan, ik had gezegt dat ik nog nooit in de bios een hindi-film had gezien. Dus de jongen enthousiast en zei dat er net een leuke film uit was. Heb ik een uurtje later met iemand anders afgesproken voor dinsdag avond. En toen zijn we ook spontaan naar de film geweest ... juist ja, diezelfde als de volgende dag. Toen had ik woensdag niet het lef om iemand teleur te stellen. Dus ik vrolijk nog een keer gekeken. En dat was niet erg want 2.5 uur een verhaallijn volgen in Hindi is nog echt niet zo makkelijk!!!
Tja en als je dan helemaal bent gesettled dan blijft er niets anders over dan plannen te maken om weer weg te gaan. Soms een dagtripje en soms wat langer. Zo zijn we zondag de 20e de hele dag op stap geweest met een trekking naar een paar buddhistische grotten. We moesten om 6 uur 's ochtends aanwezig zijn en waren na middennachtn pas weer terug. Maar het was 100% de moeite waard!!! De week daarna hebben we wel hard gewerkt aan ons onderzoek. Scholen gezocht waar we 200 vragenlijsten mogen afnemen. En daarna was het vrijdagavondavond de 25e tijd voor een lang weekend weg naar Goa, de bestemming voor feesten, zon, zee en strand! 's avonds vertrokken met de nachtbus en de volgende dag aangekomen. Goa viel een beetje tegen omdat het nog niet het toeristenseizoen is. Maar we hebben een dagtour gemaakt naar het zuiden van Goa, een yoga-les gehad en gezellige avondjes op het strand gezeten. De laatste dag heb ik doorgebracht met een brits/nl vrouw en een Indiaas stel. Dit was behalve erg gezellig ook erg interessant. Het Indiase stel van mijn leeftijd was namelijk uitgehuwelijkt en ze waren vreemd genoeg net zo geinteresseerd in het concept liefdes-huwelijk als dat wij waren naar het uithuwelijken ... of er echt geen Nederlanders waren die uitgehuwelijkt werden?? Zondag 4 oktober nog een dagje wezen raften, met daarna een gezellige avond/nacht uit. ook de dagen erna steeds 's avonds weg, dus een chronisch slaaptekort, maar dat is het waard!! Inmiddels hebben we al heel wat van de must-see places in Pune gezien, de bars en café waar iedereen het over heeft. En natuurlijk zijn de vliegtickets naar New Delhi al geboekt, zodat ik daar 16 oktober mijn moeder en zus kan ontmoeten voor een 3 weekse rondreis :). Tja en dan gaat de tijd al weer heel snel!
Het Engels dat de mensen hier spreken is trouwens heel grappig, ze hebben een paar standaard zinnetjes die steeds worden gebruikt en die eerst heel raar overkomen. Zo zeggen ze heel vaak als je stil bent, niets van je hebt laten horen, raar kijkt: "wot happend?" ... ehm nou niets. Of nog zo'n zinnetje: "even I" (zelfs ik!) zelfs ik ga daar winkelen .. of nog vreemder als je iemand bedankt voor een leuke avond antwoorden ze: "zelfs ik had een leuke avond. En als je vraagt of dingen mogelijk zijn komt vaak het hele droge antwoord .. "why not", want ja het blijft India .. en hier is inderdaad heel veel mogelijk!!
Wat wel schokkend is is de manier waarop ze hier tegen armoede aankijken. Die overstromingen in het zuiden waarbij miljoenen dakloos zijn, daar ligt echt niemand een seconde wakker van. Moeten ze daar maar niet gaan wonen. En die mensen in sloppenwijken, tja heb je ze van binnen gezien? Koelkast, tv met sateliet. En ze betalen geen cent aan belasting, ze willen daar gewoon niet weg .. en een bedelaar verdient al snel 1000 rupee op een dag dus daar hoef je echt geen medelijden mee te hebben. En verder is het allemaal te verklaren door naar de populatie te kijken, te veel mensen dus daar kan de overheid niet voor zorgen. Dat is eigenlijk het standaard verhaal wat je steeds hoort als je mensen vraagt. Waarschijnlijk zit er wel een kern van waarheid in, maar het voelt toch niet prettig.
Tja eigenlijk voelt Pune elke dag een beetje meer als mijn thuis!

Heel veel liefs Yvette

  • 09 Oktober 2009 - 09:00

    Mariët:

    Nou Yvette, ik heb me aangemeld op je site, zodat ik een berichtje krijg wanneer er een nieuw verhaal geplaatst is! Dit is het eerste verhaal wat ik lees en het klinkt echt super!! Je maakt wat mee zeg! En ik vind het allemaal ook nét wat voor jou! :D Zie je daar al helemaal rondlopen!! Geniet er lekker van!!

    Liefs, Mariët.

  • 09 Oktober 2009 - 09:16

    Evelien:

    Altijd al gedacht dat die sloppenwijkmensen hartstikke nep zijn... (zucht...) :P


  • 09 Oktober 2009 - 09:48

    Annie:

    hallo Yvette.volgens mij beleef je nog genoeg daar, ben blij te horen dat jij je er al thuis voelt dat is wel prettig om te horen groetjes Annie

  • 09 Oktober 2009 - 11:40

    Marlies:

    Tijd gaat zeker snel! Wat een toffe verhalen toch weer:D
    Liefs

  • 09 Oktober 2009 - 16:35

    Andrea:

    Heej Yvette!

    Wat een leuk verhaal weer! Echt gaaf om te lezen hoeveel contact je hebt met andere mensen en de interessante gesprekken.. Nee, wij worden inderdaad niet uitgehuwelijkt ;) Super!
    Succes met je onderzoek en succes met genieten daar! (maar dat zit volgen mij wel goed! :) )

    Groetjes Andrea

  • 09 Oktober 2009 - 21:50

    Brigitta:

    Hoi Yvette,

    ik hoop dat dit berichtje nu wel komt te staan. De laatste keer blijkt iets niet goed gegaan. Ik heb niets meer teruggezien.
    Morgen 10 okt.vieren we dat de S-O-T 25 jaar bestaat.Alle oud medewerker zijn uitgenodigd! voor een receptie.

    Je bent dan wel voor je project daar, maar nog blijft aardig wat tijd over om iets te ondernemen en uitjes in het weekend te organiseren.
    En straks komt je moeder.Ik heb haar laatst nog gesproken.Vindt het wel spannend om te komen.
    Ik wens jullie een hele fijne tijd een goede rondreis toe.Onder jouw leiding valt toch zeker wel genoeg te beleven!!
    Succes daar zo! Veel liefs Brigitta


  • 11 Oktober 2009 - 15:31

    Yveete:

    Goed om te lezen dat je thuis voelt in Pune, nu op naar de rondreis door India. Als ik je niet meer spreek, heel veel plezier!!!! Liefs Aliejenne

  • 12 Oktober 2009 - 18:27

    Anja:

    Hey Yvette,

    Leuk verhaal weer na een poosje niks gelezen te hebben. Ik ben weer helemaal op de hoogte!!
    Succes met je onderzoek!!

    groetjes anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Poona

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2010

3 week Zuid-India

28 Januari 2010

Terug in Pune

27 December 2009

Fijne feestdagen!

18 December 2009

Avonturen in Nepal

01 December 2009

'Exile' in Nepal
Yvette

Actief sinds 14 Juni 2009
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 36754

Voorgaande reizen:

24 April 2012 - 02 November 2012

Avontuur in Honduras

06 Januari 2011 - 01 Mei 2011

Afstuderen in Macedonië

14 Juli 2010 - 23 Augustus 2010

Vrijwilligerswerk en Spaans leren

15 Juli 2009 - 18 Februari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: