'Exile' in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Yvette Nijboer - WaarBenJij.nu 'Exile' in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Yvette Nijboer - WaarBenJij.nu

'Exile' in Nepal

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

01 December 2009 | Nepal, Kathmandu


Lieve allemaal, hier een berichtje vanuit het prachtige Nepal waar ik nu al een kleine week zit.
In het vliegveld (24 nov) duurde het even, maar toen drong het tot me door dat die witte dingen aan de horizon geen wolken waren maar een bergketen met bergen met enorme gletsjers. En dan te bedenken dat pas vanaf ong 5000 meter de sneeuwgrens is in de Himalaya!! Prachtig, vanaf toen kreeg ik pas echt zin om richting Nepal te gaan :).
Tja en als je naar Nepal gaat heb je wel een visum nodig. En die haal en betaal je bij aankomst. Dit had ik inderdaad ergens gelezen. Ligt aan de duur van de visum, maar iets van 30 dollar in cash te betalen bij aankomst. En omdat Yvette zich altijd ontzettend goed voorbereid (NOT!) komt dat natuurlijk helemaal goed. Ha ik had niet eens 30 dollar bij me, niet in euros, rupees of weet ik veel welke andere valuta ik meesleep. Dus zat ik al een beetje in spanning sinds ik aankwam op dat volledig lege vliegveldje. Want Rupees zijn niet waardevast genoeg dus die accepteren ze niet! En op Delhi vliegveld deden beide ATM's het niet. Ik naar die vriendelijke man achter de bali toe, en voorzichtig gezegt dat ik eigenlijk niet echt genoeg genoeg cash bij me had, en dat als hij mn paspoort houd kan ik dan niet ff ergens anders op het vliegveld pinnen? Ha goede grap! Er IS niet eens een (werkende) pinautomaat daar. Wat ik dan wel bij me had, want voor 15 dagen was het maar 18 euro. Oei portemonnee open, rupees links laten liggen had ik miss nog kunnen ruilen bij de money exchange maar was ook al niet veel. 2 briefjes van 5 euro, yeah al over de helft. Verder rommelen, nog een vakje open, kleingeld!!! 2x 2 euro en nog 2 x 50 cent is precies ... 17 euro :s. Nog 1 euro te gaan dus :). Ehmm accepteren jullie Thais geld? Nee?? owh ehmm Maleisisch geld? ook nie? ... ohh wacht wacht ik heb 2 Singaporese dollar en op dat bord hierboven staat dat jullie dat accepteren en das precies 1 euro zei ik met een zelfvoldane grijns. Rekenmachine erbij en ja ja ik kreeg mijn visum! Nog even wat werknemers overleven die zich spontaan bij 1 balie hadden verzamelt en met zn 4en over mij zaten te roddelen. Welk jaar ik geboren was, hoe ik heette en wat ik daar alleen kwam doen enzo .. ja hallo je collega heeft mn paspoort in de hand ga ff iemand anders lastig vallen!
Bij de pre-paid taxi kon ik rustig met mn Indiase rupees betalen dus toen was ik snel in mijn hotel. Onderweg nog even het kaartje van de bijrijder aannemen want die had een travel agency en daar moest ik de komende ochtend mr ff koffie drinken, advies is gratis en niet alleen zakelijk nee ook als vrienden .. ha kaartje blijft denk ik mooi in mn tas zitten!!!Mn hotel ligt in Thamel, de toeristische wijk van Kathmandu, ik heb nu (na 1 uur in Nepal) al genoeg van winkeltjes met sjaals, mutsen, travel agencies, trekkleding, sieraden, beeldjes etc etc etc. Want ik ben nou eenmaal één van die mensen die met alle geweld GEEn toerist wil zijn, en die zich dood irriteert aan alles wat wel toerist(isch) is. Dat noemen we een wanna-be local :p. Mr stiekem is het wel een hele gezellige wijk!
Mijn hotel is trouwens super tof! Ik heb een kamer met een gedeelde badkamer, maar wel aan twee van de 4 muren enorme ramen, met een klein balkonnetje, dus genoeg licht enm uitzicht op de bergen! En toen moest ik alleen nog vrienden vinden :). Gelukkig is dat meestal geen probleem en dat geld ook voor Nepal. 's Avonds gezellig in de tuin van het hotel wat 'Everest' bier gedronken met 6 Roemeense mannen van in de 40 die aan hun tweede puberteit waren begonnen zo zonder hun vrouwen, ontzettende lol gehad met hun. De dag erna heb ik ook weer met hun gegeten en twee slapen in de kamer tegenover me, dus ik zie ze regelmatig. Woensdag ochtend was ik van plan om een wandeltocht te maken, sta ik echter na 10 minuten op de startplek met mn lonely planet. Komt er een Nepalese student op me af die een dagje vrij heeft en me wel op sleeptouw wil nemen.. nadrukkelijk erbij zeggend dat het gratis is. Tja redelijk uiterlijk, gezellig en degelijk gekleed, op die baggy broek na dan. Dus geen probleem laat je stad maar zien! Omdat hij geschiedenis studeert heeft hij me meegenomen naar twee plekken buiten Kathmandu, de ene 6km aan het oosten en de andere 2km aan het westen. Dus heel wat afgereist. Ook met de lokale bus, geweldig dat in een minibusje met 16 plaatsen meer dan 30 mensen pasten. Toegeven ik belande uiteindelijk wel bij een dikke man op schoot ... maar zo kom je nog es ergens. We hebben nog even een mooi vest voor me gekocht want ik heb wel een chronisch tekort aan warme kleren. De tweede dag ben ik op aanraden van mijn Roemeense vrienden naar Bhaktapur geweest. Een stad een paar km buiten Kathmandu. Ongelooflijk het lijkt net of je terugstapt de middeleeuwen in! Ik was op een verkeerde plek uit de bus gestapt dus de eerste 30min kwam ik geen toeristen tegen, alleen mensen die zich op straat wassen, kleine steegjes zonder auto's of andere modern vervoer, mensen die aan het breien, pottenbakken, spinnenwiel gebruiken zijn en andere 'oude'ambachten. Ik heb nog nooit het gevoel gehad zover van huis weg te zijn, en dan niet alleen kwa afstand maar meer met een soort tijdscapsule. En ja toen kwam ik natuurlijk uiteindelijk toch in het toeristen gedeelte waar hordes duitsers, turken, japanners en spanjaarden rondliepen, merendeels in groepen. Daar ging mn kleine illusie, maar ook het toeristische gedeelte is prachtig en ongelooflijk rijk aan monumenten, tempels en ghats. Door mij omzwerfing heb ik uiteindelijk niet de 7.50 euro entree hoeven betalen, dat scheelt weer. Verder heb ik hier voor 1.20 euro (nog te duur ;)) een cd gekocht met 3.20GB aan Bollywood film-muziek uit zo'n 60 films waarvan ik er nu een stuk of 6 heb gezien. Scheelt me heel wat uurtjes downloaden.
Toen had ik genoeg plezier gemaakt in Kathmandu en moesten er serieuse zaken gedaan worden ... mn visum!! Daarvoor was ik immers gekomen! En dat betekend dus een halve ochtend (vr 27 nov.) buiten in de kou bij de visumdienst zitten ... om vervolgens geweigert te worden!!!!!!! Ja, want India heeft ineens besloten vanaf 20 November de visum regels te veranderen. Dus je moet minstens een maand wachten om een nieuwe aan te vragen. En ja regels zijn regels, huh? Sinds wanneer geldt dat voor India? Na lang zeuren binnegeloods in het visum centrum, en een super lieve vrouw me nog eens uitgelegd dat het echt niet mogelijk is. Wat een domper, en nu? hoe, wat, waar, wanneer :s:s:s. Terug naar mn hotel, uurtje liggen huilen, maar ja die rode ogen en rode vlekken maken dingen ook niet beter. Dev, de jongen die in het hotel werkt was erg lief en bood me een sinasappel aan, daarna een reep chocola opgegeten, wat telefoontjes gepleegd en emailtjes verzonden en nog even wezen shoppen voor een jas. Had ik de ene Roemeense man die arts blijkt te zijn beloofd ... want wat ik nu aan had was veels te koud 's avonds. Ja ja er wordt ook hier goed voor me gezorgt. En toen was ik weer helemaal mezelf, mede dankzij alle lieve e-mails en smsjes :) (Thnx!!). Nu zijn er na mn visum weigering meerder opties mogelijk, maar naar huis gaan is toch niet echt een optie, aangezien ik dan het gevoel heb mn reis niet af te maken. Dus nieuwe idee, maandje Nepal en dan weer naar India. Daarna leuk weekend gehad. Nu alleen nog mijn Nepalese visum verlengen, dit hoort geen probleem te zijn, maar ja dat verhaal heb ik eerder gehoort. Nog wat sight-seeing in Kathmandu en er net buiten. Kom ik ineens die Nepalese student weer tegen, dus gezellig avondje film en maandag (30nov) rustig aan gedaan. Met een Mexicaanse vrouw en haar twee kinderen gelunched en rondgehangen. Ze hadden precies hetzelfde visum probleem als ik had. Inclusief het verlengen van hun Nepalese visum, dus dat was wel toevallig. Maar voor haar nog lastiger want zij zit met twee kinderen, die schokkend genoeg al twee jaar niet naar school zijn geweest! En zo heeft iedereen die je ontmoet zn eigen verhaal.
Deze week vertrek ik waarschijnlijk uit Kathmandu om iets meer van het land te zien. Eerste stop Pokhara!

Heel veel liefs vanuit Nepal, ik zit hier wel tegen mn wil, maar dat maakt het land niet minder mooi!!

Liefs Yvette

fotos zijn te zien op:
http://picasaweb.google.nl/yvette.nijboer/Nepal02#

  • 01 December 2009 - 07:38

    Yolanda:

    Ha Yvet,

    Wat een domper zeg dat het niet zo gaat als je wilt. Gelukkig ben je flexibel genoeg om er wat moois van te maken. veel plezier in Nepal en succes met de regeldingen.

    Liefs Yolanda

  • 01 December 2009 - 09:57

    Anja:

    Hey Yvette,

    wat jammer van je visum. Maar maak er een mooie tijd van daar!!!

    liefs anja

  • 01 December 2009 - 11:10

    Jeannette:

    Hoi Yvette,

    Jeetje wat ben jij flexibel, je past je programma ook zo weer aan. Moet je kunnen, en dan zo helemaal alleen, lijkt me doodeng. Maar veel plezier nog, waar je dan ook maar bent.

    Groetjes Jeannet

  • 01 December 2009 - 12:34

    Marlies:

    mooie foto's! Jij vermaakt je daar nog wel een maand!;) Komt helemaal goed!
    Liefs

  • 02 December 2009 - 22:27

    Jeanetje:

    Jee, je kunt in ieder geval niet zeggen dat je niks meemaakt! Wat een bijzondere verhalen allemaal. Voel ik me toch een beetje een saaie uber-toerist hier in Benidorm... Maar ook hier geldt: het is
    te lelijk voor woorden, maar supergezellig met leuke collega's en mensen op de luchthaven. Al haalt Benidorm het nooit bij Mallorca... Heb weer genoten van al je speciale, grappige, spannende en bijzondere belevenissen. Ga zo door! En een maandje Nepal is toch ook geen straf?
    Veel liefs, Jeanetje

  • 03 December 2009 - 12:28

    Annet:

    Yvet!
    Zo, wat een gedoe weer dat visum! Ik vind het echt ontzettend dapper van je dat je zo doorzet! Geniet van je reis, met alle tegenslagen en we houden het op: Je gaat pas van India genieten als je weet wat het is om er niet te zijn!

    Tof dat er overal van die lieve mensen zijn... Bijzonder om die allemaal te mogen ontmoeten!

    Blijf genieten van alles! Liefs,

    Annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2010

3 week Zuid-India

28 Januari 2010

Terug in Pune

27 December 2009

Fijne feestdagen!

18 December 2009

Avonturen in Nepal

01 December 2009

'Exile' in Nepal
Yvette

Actief sinds 14 Juni 2009
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 36756

Voorgaande reizen:

24 April 2012 - 02 November 2012

Avontuur in Honduras

06 Januari 2011 - 01 Mei 2011

Afstuderen in Macedonië

14 Juli 2010 - 23 Augustus 2010

Vrijwilligerswerk en Spaans leren

15 Juli 2009 - 18 Februari 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: