Hitte en kou, maleisische diversiteit! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Yvette Nijboer - WaarBenJij.nu Hitte en kou, maleisische diversiteit! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Yvette Nijboer - WaarBenJij.nu

Hitte en kou, maleisische diversiteit!

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

08 Augustus 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hey allemaal, Hoe is het? Iedereen weer terug van vakantie? Ik begreep dat het nu lekker zomerweer is in Nederland, dus geniet ervan!
Volgens mij moet heel Nederland ongeveer leeg zijn want zo'n 30% van de toeristen is hier Nederlander,.. jammer want dan kun je niet lekker in het Nederlands rustig roddelen ;).
Na het spannende verhaal van de vorige keer volgden een paar wat relaxte dagen. De tweede jungle tocht was wel zwaarder dan verwacht, maar de moeite waard en goed te doen in 1.5 uur heen en 1.5 uur terug. We zijn naar een grot gelopen waarin heel veel vleermuizen hingen. Na deze jungletocht en een relaxte avond zijn we de dag erna uit de Taman Negara vertrokken. Matthias (de duitse jongen) ging met ons mee op weg naar de Cameron Highlands. De reis ging niet helemaal zoals geplanned, we hadden een lokale bus genomen en wouden met de trein verder ... bleek die trein al 3 mnd gecanceled te zijn. Dus uiteindelijk met een mini busje verder gereist. De Camoron Highlands is een gebied in het midden van Maleisie wat hoger ligt en dus een stuk frisser is. Een welkome afwisseling na het hete en klamme weer in de rest van het land. De Camoron Highlands kun je zien als de moestuin van het land, en 60% van de groente/fruit, bloemen, thee en honing in Singapore komt ook uit deze regio. Overal waren dan ook enorme plantages en veel overdekte plastic tunnels. Omdat we in de Taman Negara genoeg gehiked hadden besloten we de dag erna een georganiseerde tour te maken naar een aantal verschillende bedrijfjes. De tour duurde een halve dag en we waren met zn 5en, Marlies, ik en Matthias en nog een Frans/Deens stel. We zijn eerst naar een rozen centrum geweest, en hier hadden ze zelfs een groene roos!!! Verder nog naar vlindertuin/insecten iets geweest en hier heb ik zelfs een schorpioen vastgehouden ... zo schattig!! :p. Daarna nog een bijen/honing bedrijfje en een aardbeien kwekerij hier hebben ze heerlijke verse shakes!! Tot slot een echte theeplantage bezocht wat toch wel iets bijzonders is om te zien! 's Avonds hebben de verjaardag van de Deense jongen geviert in de lokale kroeg. Wist je dat de mensen hier bij wet verboden zijn om alcohol te schenken aan moslims? De dag erna hebben Marlies, Matthias en ik nog een kleine trekking gemaakt naar de top van een heuvel en nog zo'n heerlijke aardbeishake gehad :D. In de Cameron Highlands is het vooral 's avonds heeel erg koud! en handige ik heb heel veel belangrijke dingen in Singapore achter gelaten, o.a. mn trui ... dus moest ik van noodzaak maar in de trui van Matthias rondlopen, erg charmant, totaal niet 'Balistyle', maar tenminste wel warm! De laatste nacht moesten we doorbrengen in een ander hostel omdat de onze geen plek had, dus wij verkast naar de meest slechte kamer ooit! Schimmel aan de muur en ik werd 's nacht wakker van de slechte lucht. Om maar niet te spreken over a. het krijssende kind, b. De miauwende katten en c. de blaffende honden die elkaar vrolijk de hele nacht afwisselden! De avond daarvoor hadden we nog wat andere mensen gesproken in het hostel en de zwitserse Andrea ging dezelfde kant op als wij. Toen we de volgende ochtend op de bus stapten naar Penang bleek dat Andrea een andere bus had als wij, dus die waren we kwijt. Tot we haar wonder boven wonder die avond ineens naast ons hotel foto's zagen nemen. Penang is een stadje met een enorme verscheidenheid aan culturen, erg leuk om doorheen te wandelen! en eindelijk de kans om heerlijk uit te gaan (Disco met een Chinese band). Kwamen we terug in ons hotel, liep er een kakkerlak.. van de schrik bekomen lopen we op ons bed af ... een hele kolonie mieren aghhhh!!!!! Wij naar de receptie en gespayed konden we eindelijk gaan slapen. Oh maar de kamer is wel zo luxe dat we een bad hebben yeayy. Twee nachtjes en dan weer verkassen naar een goedkoper hostel. Goedkoop is trouwens 2-3 euro per nacht en duur is 6 per nacht. En hetzelfde geld voor eten, gemiddelt is een maaltijd tussen de 2 en 4 euro. De volgende ochtend was Matthias vroeg wakker en buiten kwam hij zowaar wat oude bekenden van de Taman Negara tegen, de twee Oosterijkers waarmee we een jungle trekking hebben gedaan. Dus vanavond hebben we een gezellige groep. En dan morgen lekker naar het strand. De dag daarna afscheid nemen van Matthias en Andrea en dan vertrekken we richting Thailand. We hebben vandaag besloten te gaan chillen op Koh Tao.

ps.Ik hoop dat mijn verhaal zo niet te lang en wazig is ;).

Geniet van de zomer!
Liefs Yvette

• 08 Augustus 2009 - 12:29

Brigitta:

Hoi Yvette,
    je hebt weer een mooi reisverslag en leuk om te lezen! Wat een verademing om even van een koelere omgeving te genieten. Hier is het vandaag gelukkig ook niet meer zo warm, want gisteren was het erg benauwd.
    Wat schattig een scorpioen............tot dat ie steekt en dan is het schattige er wel gauw vanaf. Ik ga ervan uit dat je wel uitkijkt!?
    Andere landen andere sitten, je moet het meegemaakt hebben dat is en blijft een verrijking van je leven.
    Met genoegen zie ik uit naar je volgend verslag!
    Veel plezier en tot de volgende keer, Brigitta

• 08 Augustus 2009 - 13:54

Jeannette:

Hoi Yvet,

Nou het kan niet dat er zoveel nederlanders daar zijn, we zijn naar Zandvoort geweest donderdag, en daar lagen duizenden mensen, dan denk je waar komen ze weg, overigens ook veel buitenlanders hoor.

Leuk die verhalen van je, ga zo door.
    Groetjes Jeannette

• 08 Augustus 2009 - 13:58

Claudia:

De rozen achter volgen jou ook altijd ( of jij zoekt de rozen op ;) )
    Maar groene die heb ik nog nooit gezien je hebt er toch wel een foto gemaakt en even op de boomhyve gezet? hihi

Veel plezier nog!
    Liefs Claudia

• 08 Augustus 2009 - 15:09

Hey:

Hey Yvette,

Het werk bij bkw achtervolgt je, kon je nog rozen herkennen of waren het allemaal andere soorten. Dan had je die mee moeten nemen en konden ze die bij bkw stekken en volgend jaar verkopen:)
    En moest je het zo regelen dat je wat van de winst kreeg kun je naar het volgende land op vakantie!!

Veel plezier daar nog en geniet nog van je vakantie daar voordat je onderzoek begint!!

groetjes Anja

• 08 Augustus 2009 - 17:15

Andrea :

Hey Yvette!!

Je verhaal is helemaal niet te lang hoor! Ik vind het heel erg leuk om je verhalen te lezen!
    Goede reis richting Thailand!!

Groetjes Andrea (de Nederlandse ;) )

• 08 Augustus 2009 - 18:50

Annie:

Hallo Yvette

• 08 Augustus 2009 - 19:04

Annie:

Hallo Yvette
    ik vind het heel leuk om weer wat van je te horen.wat een verhalen heb je toch weer iedere keer. ik ben ook wel benieuwd foto,s, hoop dat ze de volgende keer er weer bij zitten. gisteren heb wij samen met de buren een waterballonnen gevecht gehouden, er zat geen droog plekje meer aan mij. maar wel lol gehad en daar gaat het om. groetjes Annie

• 09 Augustus 2009 - 12:04

Marlies:

stinklucht (was t zo erg?:P), kakkerlakken, mieren, krijsende en huilende mensen en dieren, schimmel... wij kunnen alles aan!:p
    en ja, laten we maar naar ko tao gaan! meteen de buskaartjes maar kopen!;p

• 09 Augustus 2009 - 12:29

Evelien:

Veel plezier in Thailand!
    Ondertussen ga ik oorlog voeren in zweden! Ik ga de strijd aan met tentstokken, en ik blaas mn luchtbed op!
    x

• 11 Augustus 2009 - 16:32

Silvia:

heeee Yvette!
    wat leuk om al die verhalen van jou te lezen!
    gelukkig maar dat je het zo leuk hebt!
    ik hoop snel weer wat te horen van je,
    doeggg!

• 14 Augustus 2009 - 20:06

Jeanetje:

Hola guapa!
    Wat maak jij daar veel mee zeg! Volgens mij heb je echt de tijd van je leven daar. Erg leuk dat je ons zo op de hoogte houdt van het leven daar. In Cala d'Or is het ook nog steeds super, ik wil hier niet meer weg... Zo veel leuke/lieve mensen leren kennen, veel lol met collega - reisleiding hier en af en toe ontploft er een bom. Ja, serieus. De ETA heeft weer laten merken dat ze er nog zijn. Eind juli is er een bom ontploft in Palmanova, begin augustus in Palma 3 kleinere bommen. Dus ook hier is het leven zeker niet saai. Vind t wel een beetje heftig, die bommen, maar voel me in Cala d'Or nog absoluut niet onveilig. Dus ik blijf nog lekker een tijdje hier. Leuk om te horen hoe je het daar hebt aan de andere kant van de wereld. Veel liefs, Jeanet (vanaf Mallorca)