Exploring Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Yvette Nijboer - WaarBenJij.nu Exploring Malaysia - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Yvette Nijboer - WaarBenJij.nu

Exploring Malaysia

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

02 Augustus 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Inmiddels is Marlies aangekomen in Singapore (22e), en dat kwam goed uit want Hayati heeft het doordeweeks erg druk.
Dus hebben Marlies en ik samen de stad/het land verder verkent. En natuurlijk uren, nee dagen bijgekletst :). We hebben geprobeert natuur en citylife een beetje af te wisselen. Wat ongeveer neerkomt op eerst een dag in de prachtige botanische tuinen doorbrengen en dan 's avonds op de 70e verdieping van een hotel van het uitzicht genieten. Of een andere dag op een eilandje (Pulau Ubin) met oorspronkelijk natuur en een mangrovebos rondcrossen op de mountainbike, en dan 's avonds naar de bios en rondhangen in een warenhuis. Met dit soort bezichheden hebben Marlies en ik ons de dagen in Singapore beziggehouden. Soms vergezeld door Hayati, Ridzwan en Ramlee. Zondag (26e) zijn we wezen klimmen in een klimhal en daarna met Hayati's familie uit eten omdat haar vader 50 is geworden. Grappige is dat ik inmiddels een kleine verzameling businesscards heb ontvangen. Dus als iemand ooit een Syrische tolk wil huren, een holistisch technologisch idee heeft of gewoon een Zwitserse bankrekening wil openen ... ik heb de contacten :p.

Maandag ochtend (27e) vertrokken we met de trein naar Maleisië. Dit werd voor mij ook wel tijd, ondankts dat ik niet alles heb gezien in Singapore is 1.5 week mooi geweest. Singapore draait om eten, shoppen, en werken. Wel leer je een stad veel veelzijdiger kennen als je mensen kent die er wonen. Dus vertrokken we met de nachtrein naar de noord-oostkust van Maleisie. Dit duurde van 18u tot 8u de volgende dag, maar wel lekker geslapen. Vanaf de trein was het een korte taxi rit en bootreis naar de Perhentian Islands. Een groepje echt prachtige paradijselijke eilanden!! Eigenlijk hebben we weinig van de twee eilanden gezien, want we begonnen direct met een intensiefe duikcursus. We hadden een leuk groepje van 5, met 2 jongens van 10 en 13 die echte waterratten waren. Dax, onze instructeur was erg gezellig en relaxed. Na 2 duiken in ondiep water was het zover, de zee in!! Er is zoveel te zien in het water, ontelbare vissen in alle mogelijke kleuren. En 's avonds kwamen we terug van het duiken, lag er een dode hagedis oid in onze kamer, met een zwerm mieren :p ... en toen ik op het bed ging zitten krakte ik erdoorheen. Onze mooie kamer met een dood beest en een doorgekrakt bed. De 3e dag was het tijd voor ons duikexamen, en ik had 100% goed dus inmiddels een mooi papiertje dat ik gecertificeerd duiker ben :D. De laatste duik was een fundive naar een echt wrak van 92 meter lang. Hier hebben we zelfs doorheen gezwommen en er zat nog een luchtbel in, heel bijzonder! Maar je mocht niets aanraken hier, want ze hebben daar veel: lion fish, scorpion fish en stone fish .. en die zijn allemaal levensgevaarlijk. Echt een fundive dus :p.
Na de duikcursus zijn we richting Taman Negara national park gegaan. Een gedoe met taxi's, busjes, treinen en tot slot nog een 3 uur durende boottocht. In het plaatsje aangekomen was alles vol!! Na lang zoeken nog een dorm voor 4 gevonden. Erg gezellig en besloten met een duitse jongen en een oosterijks stel de dag erna (2 aug.) een jungle trek te maken. 's Ochtens hebben we eerst de canopy walk over de boomtoppen gedaan, hierna gingen we een pad doen waarvan twee andere meiden hadden gezegt dat het de moeite waard was.. paar uur heen, zwemmen en paar uur terug. Bleek dat we een verkeerd en ontoeristisch pad hadden genomen.. we zijn in 6 uur trekken niemand tegengekomen!. Onderweg nog even een korte zijweg genomen naar de top van een heuvel en daarna verder getrokken. Het pad was nauwelijks begaanbaar en we moesten over boomstammen, riviertjes en steeds stijl omhoog en omlaag met behulp van stukken touw. (foto's komen ooit wel, internet caf'es zijn niet tof voor uploaden) Na een aantal uur zo getrekt te hebben, we deden zo'n 1.5 uur over een paar kilometer, besloten we dat we de laatste 3km nooit meer voor het donker redden. (En dan heb ik het nog niet over de bloedzuigers waardoor we elke paar meter moesten stoppen om ze weg te halen.) Dus wij door de rimboe naar de rivier, bleek daar een native dorpje aan de andere kant te liggen. Maar het water was zo wild dat toen de Oosterijkse jongen meegesluerd werd, en naar wat spannende momenten een 100m verderop alsnog de overkant bereikte. Na wat geregel en gewacht eindelijk een boot terug. Lekker uit eten geweest en morgen nog een dagje jungle trekking ... ditmaal waarschijnlijk iets geplander. Hopelijk gaat daar in Nederland ook alles goed!
Knuf Yvette

• 02 Augustus 2009 - 15:31

Annie:

Hallo Yvette. ik ben erg benieuwd naar de foto,s wat beleef je toch iedere keer weer veel. ben je al zoveel aangekomen, dat je door het bed zakt.wij hebben de dedemsvaria gelukkig ook weer achter de rug. het regent hier nu al de hele dag, maar als het goed is wordt het vanaf morgen weer warmer.groetjes Annie

• 02 Augustus 2009 - 15:39

Anja:

Hey Yvette,

Leuke belevenissen allemaal!! Hier is er niet veel nieuws, en de dedemsvaria daar heb je niet echt wat aan gemist. Dus dat scheelt weer!!! Het enige wat ik leuk vond was de koetsentocht.
    Ik wacht rustig op je foto's en gefeliciteerd met je duikbrevet!!

Groetjes Anja

• 02 Augustus 2009 - 16:42

Evelien:

JEETJE! Wat doen jullie avontuurlijke, spannende dingen..niet goed voor m'n bloeddruk die verhalen van jou! ;)
    Over spannend gesproken! Hier een verhaaltje over mijn belevenissen in Hollandia. Ik werd aangevallen door lieveheersbeestjes in vrouwenpolder!! (laat je niet bedriegen door de naam, ze zijn NIET lief) Geen grapje! Die beesten heersen daar! Ze lijken trouwens verdacht veel op transformers zoals ze hun vleugels *drievoudig* uit kunnen klappen..Ik heb ooggetuigen.
    Nou doei!
    x

• 03 Augustus 2009 - 12:20

Marlies:

ow wat een heldhaftige verhalen! Ik kan ze bevestigen! En ook dat je nog steeds leeft:p
    Op naar de (koele!) highlands!

• 03 Augustus 2009 - 16:49

Annemie:

heey yvette,
    klinkt echt superstoer allemaal!!
    en ook echt sportief! Hulde!!
    xx

• 03 Augustus 2009 - 18:09

Elly:

Spannende reis en leuk om te lezen.
    Hier alles goed.
    Veel succes verder.

• 03 Augustus 2009 - 18:20

Andrea:

Hej Yvette!

Ik ben weer helemaal bijgelezen! Wat een avonturen maak jij mee... Na deze verhalen gebeurd er in Dedemsvaart toch echt helemaal niks!
    Heel veel plezier verder in de Jungle!

Groetjes Andrea

• 07 Augustus 2009 - 19:56

Judith:

Hey Yvette,

Leuk om te lezen!!! Wat een avontuur.
    Veel plezier nog...enne vandaag was het lekker weer hier.

Liefs,
    Judith