Nog even vakantie.... - Reisverslag uit Dedemsvaart, Nederland van Yvette Nijboer - WaarBenJij.nu Nog even vakantie.... - Reisverslag uit Dedemsvaart, Nederland van Yvette Nijboer - WaarBenJij.nu

Nog even vakantie....

Door: Yvette

Blijf op de hoogte en volg Yvette

25 December 2010 | Nederland, Dedemsvaart

Lieve allemaal

Zoals de meesten inmiddels wel weten vertrek ik over 1.5 week weer naar het buitenland. Niet zo ver deze keer en niet zo lang. Ik ga namelijk voor 3.5 maand naar Macedonië (6jan-1mei). Macedonië is zoals ik heb gemerkt een vrij onbekend land.. want ja, het is echt een land, en nee, het ligt niet bij Spanje of in Afrika. Macedonië ligt op de Balkan, onderdeel van voormalig Joegoslavië, direct boven Griekenland en onder Kosovo. Als onderdeel van mijn master Internationale Pedagogische Vraagstukken ga ik hier mijn master scriptie schrijven en mijn eindstage lopen. Mijn scriptie gaat over segregatie (ethnische scheiding) op scholen in Macedonië, waar bijna alle studenten les krijgen in hun eigen taal en omringt zijn door hun eigen ethnische groep. Dit is natuurlijk niet handig als je samen één natie wil vormen. De expert op dit gebied in Macedonië is de Organisatie voor Samenwerking en Veiligheid in Europe (OSCE in het Engels) hier ga ik ook mijn stage lopen. Ik heb gemerkt dat weinig mensen de organisatie kennen. Verassend omdat het de grootse op veiligheid gerichte organisatie ter wereld is, 56 landen zijn lid van de OSCE tegenover bv 28 lidstaten die de NAVO heeft.
De OSCE (of OVSE) is vooral in het Nederlandse nieuws als er verkiezingen worden gehouden, zoals vorige week in Wit-Rusland, waarbij de OSCE waarnemers inzet. Maar de organisatie is niet alleen als waarnemer actief, maar is betrokken bij alle fasen van een conflict van conflict preventie tot post-conflict rehabilitatie. Maar ook aspecten zoals democratisering, mileu, onderwijs en economische activiteiten behoren tot hun takenpakket. De voornaamste taak in Macedonië is op het gebied van conflict preventie, vanaf 1992 heeft de OSCE hier een actieve missie lopen. De OSCE Spillover Monitor Mission to Skopje is tevens de langst lopende field mission die de organisatie heeft. Het voornaamste doel in Macedonië is het voorkomen/escaleren van ethnische onrust. De department of education waar ik stage ga lopen speelt hier een grote rol in door onderzoek en integratie projecten op scholen. Wat mijn preciese taken gaan zijn weet ik nu nog niet, wel ben ik druk bezig met mijn onderzoek voor te bereiden. Hier vertel ik vast de komende maanden meer over.
Ik heb in elk geval ontzettend veel zin in mijn stage en het onderzoek!
Voor degene die ik niet meer zie: een gelukkig nieuwjaar gewenst en ik zie jullie weer als de lange winter voorbij is!

Veel liefs Yvette

• 25 December 2010 - 23:05

Aliejenne:

Hey Yvette,

Het begin van je nieuwe verslag is er!
    Leuk om te lezen wat de organisatie inhoud, wist ik al wel een beetje, maar interresant om zo nog eens te lezen, ik ga je uiteraard de komende maanden weer volgen.
    Ik heb je gisteren niet meer gezien in de kerstnachtdienst, jij mij vast wel :)
    Maar ik kom w.s. volgende week dindag nog wel thuis, met vuile was enzo, weet nog niet precies wanneer, dus dan lukt het misschien nog wel ff om afscheid te nemen. en anders spreken we elkaar nog wel via de vele moderene communicatiemiddelen waarmee we met elkaar verbonden zijn.

lieve groet, Aliejenne

• 26 December 2010 - 04:27

Leny:

Dank je wel voor de info,ik ben weer helemaal bij hoop ik.

• 26 December 2010 - 10:27

Caro:

Hey Yvette!
    Het is bijna weer zover ;) En zoals je weet, is Macedonië voor mij niet onbekend :p haha Leuk om te lezen wat de organisatie inhoudt en ik zal je verhalen volgen via deze site ;)
    Jij ook alvast een gelukkig nieuwjaar en veel plezier straks!

• 26 December 2010 - 10:36

Marian:

Ha Yvette, wat leuk dat je naar Macedonie gaat!
    Ik wens je heel veel succes en plezier in Macedonie, ben benieuwd naar je verhalen!

• 26 December 2010 - 11:29

Claudia:

Hoi hoi,

Leuk om te lezen dat je weer nieuwe plannen hebt!
    Ook ik ga je hier weer volgen hoor

Veel plezier en natuurlijk succes!

• 27 December 2010 - 05:18

Mariët:

Dit keer niet zo ver en niet zo lang... men Yvette! Haha! Ik ga komend jaar 5 weken naar de ABC eilanden en vind het al een grote reis! En jij gaat zo lang naar Macedonie en het stelt niets voor ;) Tis toch wat met jou! Haha! Succes met je project en ik volg je weer!

Groet, Mariët.

• 27 December 2010 - 12:08

Martha Beukema:

Hoi Yvette.
    leuk van je te horen dat je wer op reis gaat. leuke stage plek.
    heel veel succes en houd ons op de hoogte van je belevingen.
    een goed 2011 toegwenst.
    van de Beukemaatjes

• 04 Januari 2011 - 13:58

Marlies:

Heyz Yvette!
    Bijnabijnabijna! Alles al gepakt en helemaal voorbereid?;) Goede reis en heb een mooie tijd daar! Hoop dat je weer veel ziet en beleeft en ook leert haha;) Ik volg je weer!